Tips voor coachingsgesprekken (GROW & MI)
Het GROW-model helpt om een goede start te maken met de deelnemer, met motiverende gespreksvoering houd je vast aan het doel en help je de deelnemer om de doelen te bereiken.
1. GROW-model
Het GROW-model van John Whitmore is het meest gangbare model voor coaching om structuur aan te brengen in je gesprek. Het GROW-model is een vragenserie in vier eenvoudige stappen. Het model helpt een coachingsgesprek op een efficiënte en gestructureerde manier te laten verlopen. De kracht van dit model is dat het leidt tot een duidelijk eindresultaat. Doordat de gesprekspartner zelf actief is in het verhelderen van het probleem en het aandragen van oplossingen, beklijft de uitkomst beter en zal de intrinsieke motivatie worden gevoed. Tijdens elk gesprek kun je het GROW-model als leidraad gebruiken. Het is hierbij wel belangrijk dat je de deelnemer om toestemming vraagt of je hem of haar mag coachen.
Het model gaat uit van 4 stappen, met bijbehorende vragen.
G: Gewenst resultaat: Wat is je doel?
- Wat zou je willen? Nu, over 5 jaar, over 10 jaar?
- Hoe weet jij wanneer je je doel behaald hebt?
- Wat maakt dat dit zo belangrijk is voor je?
R: Realiteit: Waar sta je nu?
- Wat is het probleem?
- Waar loop je precies tegenaan?
- Wat is er dan zo lastig voor je?
- Wat maakt dat dit zo belangrijk is voor je?
- Welke behoefte heb je?
- Welke zorgen heb je?
- Wat wil je graag oplossen?
- Wat zou je daarmee bereiken?
- Wat zou dit je opleveren?
O: Opties: wat kun je doen om het doel te bereiken?
- Welke stappen zou je allemaal kunnen zetten om je doel te behalen?
- Welke tips zou je man/vrouw/beste vriend(in) voor je hebben?
- Welke mogelijkheden zie je om een verandering aan te brengen?
- Welke van deze stappen leveren jou het meeste op?
- Welke acties lijken het meest haalbaar?
- Wat of wie heb je daarbij nodig
W: Weg voorwaarts: hoe zie je de toekomst voor je?
Stel je nu eens voor, het is 5 jaar later (1 jaar, 2 jaar) en je hebt al je doelen gerealiseerd....
- Wat is er dan helemaal anders dan nu?
- Hoe ziet jouw leven er dan uit?
- Hoe gaat dat dan, thuis, op je werk, etc?
- Wat doe je precies? Wat valt anderen aan jou op?
- Wat zijn nu de belangrijkste verschillen tussen dit toekomstbeeld en de huidige situatie?
- Wat vraagt dit nu van jou?
- Wat maakt nou dat je deze stap tot nu toe niet hebt kunnen zetten?
- Wat heb je te leren of te overwinnen?
2. Motiverende gespreksvoering
Het GROW-model helpt om een goede start te maken met de deelnemer, met motiverende gespreksvoering houd je vast aan het doel en help je de deelnemer om de doelen te bereiken.
De essentie van motiverende gespreksvoering is dat de motivatie tot verandering vanuit de deelnemer zelf komt en niet van buitenaf wordt aangestuurd.
Basishouding motiverende gespreksvoering
- Acceptatie: benader deelnemer zonder oordeel. Deelnemer mag eigen keuzes maken en heeft regie over zijn/haar eigen leven
- Samenwerking: gelijkwaardige relatie met deelnemer. Deelnemer is specialist op zijn/haar eigen leven
- Compassie: het welbevinden van de deelnemer staat voorop
- Ontlokken: zoeken naar intrinsieke motivatie van deelnemer (gedachtes, gevoelens en verlangens, wensen, redenen, mogelijkheden en nood).
Gidsende communicatiestijl
Bij motiverende gespreksvorming is het belangrijk om bewust te communiceren om zo de deelnemer stapjes voor stapje verder te brengen. Tijdens een gesprek doorloop je met de deelnemer de volgende stappen:
- Contact maken, deelnemer op gemak stellen en verbinding zoeken met deelnemer
- Focus samen met deelnemer (wat heeft de deelnemer nodig?)
- Deelnemer uitnodigen tot verandertaal
- Concreet maken van plannen
Verandertaal kun je ontlokken door:
- Open vragen stellen
- Reflectief luisteren
- Bevestigen
- Samenvatten
- Geen ongevraagde adviezen/informatie geven: vraag waar deelnemer behoefte aan heeft
Voorbeeldvragen motiverende gespreksvoering in de context van SLIMMER
- Waarom zou je je eet- en/of beweeggedrag willen veranderen?
- Hoe zou je kunnen slagen in deze gedragsverandering?
- Wat zijn voor jou de drie voornaamste redenen om je eet- en/of beweeggedrag te veranderen?
- Hoe belangrijk is het voor jou om je eet- en/of beweeggedrag te veranderen, en waarom?
- Dus wat ga je doen?
Het is belangrijk om de voortang en wat al goed gaat te bekrachtigen, met positieve feedback.